arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۹۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

صبحانه خبری، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ از جزییات مسمومیت پزشکان با مشروبات الکلی تقلبی در یک مهمانی در شیراز تا واکنش چمران به ترک جلسه توسط اعضای شورا هنگام سخنرانی زاکانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

پرداخت وام در کشور به کلی تعطیل شده است
جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس گفت: مردم برای تامین هزینه‌های اولیه زندگی مانند رهن منزل استیجاری نیاز به حمایت و دریافت وام دارند که در حال حاضر بانک‌ها حاضر به همکاری نیستند و باید هرچه زودتر برای این وضعیت چاره‌اندیشی شود.

جزییات مسمومیت پزشکان با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز 
طی روز‌های اخیر گزارشی مبنی بر فوت یک پزشک متخصص پوست و مو در شیراز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که علت فوت وی را مصرف مشروبات تقلبی در یک میهمانی خصوصی عنوان کردند. مهرداد شریفی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اظهار بی‌اطلاعی از جزئیات این دورهمی مرگبار، گفت: ظاهراً این اتفاق در یک میهمانی شخصی رخ داده و پزشکان حاضر در این راسم اکثراً از بخش خصوصی بودند.  وی با اشاره به اینکه تمام حاضران در این میهمانی پزشک نبوده‌اند، گفت: ترجیح می‌دهیم در این مورد صحبتی نشود. برخلاف آنچه که درباره تعداد مراجعه زیاد به بیمارستان پس از این میهمانی مطرح شده، اما ورودی زیادی به بیمارستان نداشته‌ایم. معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و سرپرست دادسرای جنایی و جرائم امنیتی شیراز هم از تشکیل پرونده قضایی و ورود قاضی ویژه قتل استان به حا‌دثه مذکور خبر داد. افشین محمدی دره شوری با بیان اینکه در جریان این پرونده تا کنون سه نفر از عوامل مرتبط با حادثه مسمومیت افراد حاضر در این مهمانی در بازداشت به سر می‌برند، گفت: دیگر عوامل، مسببین و معاونین احتمالی جرم نیز تحت تعقیب قرار خواهند گرفت. وی افزود در این حادثه در مجموع ۶ نفر دچار مسمومیت شده‌اند و از این تعداد یک نفر فوت شده و سایر افر‌اد پس از اقدامات پزشکی در ساعات اولیه حادثه از بیمارستان مرخص شده‌اند.

کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده
بررسی آمار‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که در یک دهه اخیر میانگین کالری مصرفی سرانه ایرانیان کاهش یافته و در سال ۱۴۰۱ به میزانی پایین‌تر از حداقل کالری مورد نیاز برای یک نفر رسیده است. 

خودمان را با آمارهای درمان اتباع افغانستانی در ایران گول نزنیم
روزنامه فرهیختگان متعلق به دانشگاه آزاد نوشت: یادمان نرفته چند سال پیش صف‌های ایرانی‌هایی که برای تزریق واکسن در مرزهای شمال‌غربی و شمالی کشور ایجاد شده بود. این صف‌ها باید معکوس شود. و صد البته اگر خودمان را با آمارهای درمان اتباع افغانستانی در ایران به‌عنوان گردشگر سلامت گول نزنیم! 

رئیسی با یک خط، می‌تواند فیلتر را بردارد، اما نمی‌خواهد
جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها گفت: رئیس شورای فضای مجازی، شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس‌جمهور است؛ این‌ها بازی را بلد نیستند و فکر می‌کنند مردم نیز نمی‌فهمند و این بازی را راه انداختند که ما نقشی نداریم. رئیس جمهور می‌تواند تنها با یک خط فیلتر را بردارد، اما این کار را نمی‌کند؛ زیرا نمی‌خواهند.

شکایت خواننده سرشناس کُرد از سعید آقاخانی
حسین صفامنش خواننده سرشناس موسیقی کُردستان نسبت به استفاده بدون اجازه از آثارش در سریال «نون. خ» اعتراض کرد و اعلام کرد که به‌زودی پیگیری قانونی و قضایی نسبت به این موضوع را آغاز خواهد کرد. 

آیت الله نوری همدانی: «طرح نور» امری مبارک و مورد حمایت است
آیت الله نوری همدانی درمورد وضعیت حجاب طرح نیروی انتظامی را با در نظر گرفتن رعایت شرایط امر به معروف و نهی از منکر لازم و ضروری دانسته و خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی برنامه ای را در این زمینه آغاز کرده بنام طرح نور که امری مبارک و مورد حمایت است. آیت الله نوری همدانی در ادامه افزود: عده‌ای از فضلای محترم در حرم تجمع داشتند و بعضی ها هم به دفتر ما مراجعه کردند و از باب وظیفه شرعی نامه ای دادند و نگران موضوع حجاب بودند، ولی بعضی ها زیر سؤال می بردند که چرا درباره‌ مسائل دیگر حوزه حساس نیست و گاهی هم می‌گویند تا وضعیت اقتصادی حل نشود، تا اختلاس حل نشود، تا فلان موضوع حل نشود به حجاب پرداخته نشود، بله مکرر درباره اقتصاد و معیشت مردم داد زدیم و نگران زندگی مردم هستيم، برای برطرف شدن ربای خانمان سوز در بانک ها فریاد زدیم، درباره‌ جلوگیری از فساد تذکر دادیم و ادامه‌ می‌دهیم و به همان ترتیب درباره حجاب به شدت‌ حساس هستيم و تذکر درباره بی حجابی طبق قانون و شرع وظیفه است و از قرار اطلاع، مجلس مشغول بررسی لایحه عفاف و حجاب است‌ که باید با متخصصین امر و دلسوزان مشورت‌ و مطابق با قانون و شرع مقدس اسلام باشد. =

خریدار استقلال در صدد تغییر نام باشگاه
بر اساس شنیده‌ها هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس پس خرید سهام باشگاه استقلال درصدد تغییر نام این باشگاه برآمده است، و در این زمینه عصر دیروز جلسه‌ای توسط مدیران این هلدینگ با اعضای هیئت مدیره باشگاه استقلال برگزار و مقرر شده پسوند خلیج فارس به پسوند باشگاه استقلال اضافه شود تا این باشگاه پرطرفدار از فصل آینده با نام "استقلال خلیج فارس" در مسابقات فوتبال داخلی و بین‌المللی حضور یابد.

تبادل پیام‌ با آمریکا ادامه دارد
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درمورد تبادل پیام‌های اخیر بین ایران و آمریکا درباره گفت‌وگوهای وین گفت: گفت‌وگوها تماس‌ها و تبادل پیامهای دیپلماتیک در روش‌های مقتضی ادامه دارد و هست و در قالب نشست‌های بین‌المللی هم معمولا فرصتی است که ایران در چارچوب نشست‌های دوجانبه دیدگا‌ه‌های خودش را بیان می‌کند و یا در چارچوب ابتکارعمل‌های دیگران در موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه این دیدگاه‌ها تبادل نظر و گفت‌وگو می‌شود. 

لایحه حجاب بار دیگر به شورای نگهبان ارسال شد
غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب گفت: کمیسیون قضایی ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب را برطرف و مجددا این لایحه رابه شورا ارسال کرده استو هم اکنون منتظراظهار نظر شورای نگهبان هستیم. 

روزنامه دانشگاه آزاد: جمهوری آذربایجان قصد دارد املاک دولتی ایران در باکو را مصادره کند
روزنامه فرهیختگان متعلق به دانشگاه آزاد نوشت: بیش از دوسال پیش، دولت جمهوری آذربایجان اقدامات قابل‌تاملی را علیه ایران آغاز کرده که به‌دلیل برخی ملاحظات نادرست، با سکوت خبری در ایران همراه شده‌اند. این اقدامات شامل تعرض، پلمب و مصادره تعدادی از املاک دولتی ایران در باکو می‌شوند. ظاهرا باکو به‌منظور مصادره اراضی ایران دادگاه‌هایی نمایشی به بهانه‌های واهی برگزار کرده است و قصد دارد با مصادره املاک ایران، آنها را به کمیته دولتی املاک زیرنظر وزارت اقتصاد این کشور منتقل کند. 

واکنش چمران به ترک جلسه توسط اعضای شورا هنگام سخنرانی زاکانی
چمران رییس شورای شهر در واکنش به ترک تعدادی از اعضای شورا هنگام سخنرانی شهردار، گفت: «در جلسه روز گذشته، ۹ اردیبهشت‌ماه، شورای شهر تعدادی از نمایندگان جلسه را ترک کردند که اتفاق خاصی نبود، چرا که جلسه طول کشید و قاعدتاً تعدادی از افراد جلسه را ترک کردند.» 

تردد روزانه ۸۳ کشتی از تنگه هرمز 
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران تأکید کرد: راهبرد ایران در خلیج‌ فارس صلح، امنیت و دوستی است. سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: امروز روز پایان اشغال‌گریِ ۱۱۷ ساله پرتغالی‌ها در خلیج فارس است. وی افزود: ۴۰ درصد گاز و ۶۲ درصد نفت منطقه در خلیج فارس است. امروز امنیت تنگه هرمز و تردد روزانه ۸۳ فروند کشتی را برقرار کردیم.

نظرات بینندگان